SERVICE EFTER FABRIKSGARANTI

SERVICE PÅ EN BIL UDEN FABRIKSGARANTI

Er bilen udenfor fabriksgarantien er det mest fornuftigt at få tilpasset eftersynet efter dit behov.

Du skal tale med din mekaniker om, hvilket serviceeftersyn der er mest fornuftigt at få foretaget, alt efter hvor gammel bilen er og hvor lang tid du vil beholde bilen. Service og reparationer skal give mening ifht. dine fremtidsplaner med bilen, dine ønsker, økonomien og dit kørselsmønster.

Vi skifter dog altid olie og oliefilter, når du får et serviceeftersyn på din bil hos os. Olien bliver, bl.a. grundet ophobning af snavs og kondens, nedbrudt/slidt over tid. Derved forringes smøreevnen væsentligt. Det kan give et unormalt og uønsket slid på motoren, som i værste fald, kan forsage alvorlige ødelæggelser i din motor.

I takt med oliens ophobning af snavs, som sodpartikler og metalpartikler, forringes kvaliteten af dit oliefilter, der i sidste ende kan stoppe helt til. Derfor skifter vi altid oliefilter i forbindelse med olieskift.

I dag bruger de fleste motorer fuldsyntetiske olier. Overordnet kan man sige at en fuldsyntetisk motorolie holder smøreevnen bedre.
Dermed ikke sagt at alle motor skal have fuldsyntetisk olie påfyldt.

Det er vigtigt at der påfyldes en, af motorens producent, godkendt motorolie ved olieskift.

Hvis du selv efterfylder olien, og er i tvivl hvilken olie din bil bruger, skal du kontakte din mekaniker, så du er sikker på at bruge den rigtige olie på bilen og undgå evt. følgeskader

Din mekaniker skal bruge olier, som olieproducenten garanterer har de rigtige egenskaber i forhold til motorproducentens krav.

HAR DU OVERVEJET FØLGENDE, INDEN DU SENDER BILEN TIL SERVICE?

BILEN UDEN FABRIKSGARANTI

  • Ønsker du service efter fabrikkens forskrifter?
  • Har du overvejet at sælge bilen i  den nærmeste fremtid?
  • Hvad er dine behov ifht. bilens kørselsmønster?
  • Hvad er dine ønsker ifht. hvordan bilen skal serviceres?
  • Skal servicebogen stemples?

EN GOD IDE´:

Tag en snak med din mekaniker om hvordan din bil skal serviceres fremadrettet. På den måde kan din mekaniker tilpasse reparationer, service m.m. efter dine ønsker og dit kørselsmønster. Ikke alle kunder ønsker at fortsætte med at få serviceskemaer stemplet, ej heller følge fabrikkens forskrifter til punkt og prikke, efter garantien er udløbet.

 

Husk at aftale med din mekaniker, at han skal kontakte dig hvis han finder noget ekstra under eftersynet på din bil (fx. slitager og/eller defekter) få et prisoverslag i telefonen, og aftal at i ringer sammen, hvis prisoverslaget ikke holder.

 

VIDEO OM SERVICEEFTERSYN